JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)

 

PENGENALAN

Jadual   Spesifikasi   Ujian   atau   JSU   merupakan   aspek   penting   dalam penyediaan sesuatu ujian.  Ujian   yang   tidak mempunyai perancangan yang rapi biasanya tidak mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan   yang   tinggi .JSU merupakan salah satu proses yang dilaksanakan dalam menghasilkan satu ujian yang baik.  Rajah di bawah menunjukkan proses dalam membina soalan ujian.



  

                                                 Rajah : Proses membina soalan ujian


JSU atau juga dikenali sebagai ‘test blueprint’ adalah 3 langkah pertama dalam pembinaan ujian yang menentukan standard kandungan yang hendak diuji dan bilangan item untuk setiap standard tersebut (Szafranski dan Qing, 2009).  Menurut Zimmaro (2004), JSU adalah satu matriks atau carta yang mewakili bilangan item yang hendak diuji mengikut setiap topik dan aras objektif. Pembinaan JSU dapat membantu guru mengenalpasti kemahiran atau objektif yang hendak diuji. 

Dalam kajian oleh Notar, Zuelke, Wilson dan Yunker (2004), mereka merumuskan bahawa terdapat perkaitan yang sangat rapat antara pembinaan ujian oleh guru dengan akauntabiliti guru itu sendiri bagi memastikan kesahan sesuatu ujian itu. Guru yang tidak mengikut prosedur sebenar pembinaan ujian tidak akan dapat menilai pencapaian pelajar dengan baik. Oleh itu, penggunaan JSU adalah sangat penting dalam pembinaan semua jenis ujian bilik darjah.


 

TUJUAN PEMBINAAN JSU

·                Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan

·                Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian

·                Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.

·                Menentukan   perseimbangan   antara   topik-topik   dengan   aras-aras kemahiran yang diuji

 

 

LANGKAH PEMBINAAN JSU

Dalam pembinaan JSU, terdapat empat langkah yang perlu dilaksanakan.  Empat Langkah tersebut iaitu pertama mengkaji sukatan pelajaran, kedua menganalisis objektif pengajaran, ketiga menentukan   jenis   soalan dan keempat  menentukan   bilangan   soalan.  Rajah dibawah menunjukkan Langkah pembinaan JSU

 


Rajah : langkah pembinaan JSU

 


Langkah pertama : mengkaji sukatan pelajaran

Langkah ini bertujuan untuk memperoleh maklumat yang menyeluruh tentang kurikulum yang telah dibina.  Kandungan sukatan pelajaran perlu di analisis untuk menentukan kepentingan tiap-tiap tajuk kandungannya.  Antara aspek yang dikaji ialah skop dan kedalaman pengajaran bagi sesuatu tajuk, pendekatan yang telah diambil oleh guru dalam pengajaran sesuatu tajuk dan kepentingan bandingan diantara satu tajuk dengan tajuk-tajuk lain juga diamabil kira. Sukatan pelajaran perlu untuk dianalisis untuk melihat sejauh mana kompleksiti sesuatu tajuk dan masa pengajaran yang diperuntukkan masa bagi sesuatu tajuk


 

 Langkah kedua:   menganalisis objektif pengajaran. 

Objektif pengajaran inidianalisis untuk menentukaan pelajaran, pengetahuan dan kemahiran yang    perlu diuji Analisis objektif pengajaran ini juga untuk menentukan tahap kesukaran mana yang perlu diuji. Lazimnya aras pengetahuan dan kemahiran diasaskan kepada pembahagian yangdibuat oleh Bloom dan rakan-rakannya dalam kajian mereka.  Maklumat-maklumat di atas adalah penting kepada penggubal kertas kerana ujian dan pembina soalan ujian untuk menentukan jenis dan bilangan soalan ujian yang perlu dibina berdasarkan penganalisaa nilah JSU dibina.  Lazimnya JSU mengandungi tiga paksi utama iaitu paksi kandungan yang biasanya mengandungi tajuk atau subtajuk, paksi kedua adalah paksi kemahiran yang biasanya mengandungi aras kemahiran dan paksi yang ketiga adalah paksi ajaran yang mengandungi peratus pemberatan setiap tajuk dan bilangan soalan

 

  

Langkah ketiga : menentukan jenis soalan

Setelah menentukan domain objektif pengajaran dan peringkat objektif pengajaran yang ingin diukur,  seharusnya dapat membantu  menggubal dan membentuk soalan yang sesuai berdasarkan tajuk, peringkat atau aras kemahiran seterusnya membina soalan yang bersesuaian dengan isi pengajaran dan tahap kecerdasan murid.

 


Langkah keempat : Menentukan bilangan soalan.

Jumlah soalan harus mencukupi untuk mewakili kandungan pengajaran domain objektif pengajarandan peringkat objektif pengajaran yang hendak diukur. Jumlah soalan adalah penting kerana ia mempengaruhi kebolehpercayaan dan kesahan sesuatu ujian. Kebolehpercayaan ujian adalah keupayaan sesuatu ujian memberi markah yang sama sekiranya pelajar menjawab semula ujian tersebut. Kesahan pula bermaksud keupayaan sesuatu soalan mengukur apa yang telah digariskan. Selain memberi perhatian kepada kebolehpercayaan dan kesahan ujian, penentuan jumlah soalan juga perlu mengambil kira masa ujian, jenis soalan dan kesukaran ujian yang bergantung pada objektif pengajaran, panjang soalan, kemampuanbahasa murid dan lain-lain,  Jontoh dibawah menunjukkan pantuan dan JSU yang telah siap dibina

 

CONTOH JSU




No comments:

Post a Comment