TINJAUAN LITERATUR

BIL

NAMA ARTIKAL DAN PENULIS ARTIKAL

HASIL PEMBACAAN

STRATEGI PENILAIAN

INSTRUMEN PENILAIAN

 

1

PEMBINAAN INSTRUMEN AMALAN PENTAKSIRAN GURU MATEMATIK SEKOLAH MENENGAH

 

Mohd Faizal Nizam Lee Abdullah, Mohd Sahandri Gani Hamzah, Che Nidzam Che Ahmad, Mazlini Adnan, Noraini Mohamed Noh,  Shafini Suhaimi

Jab. Matematik, Fakulti Sains dan Matematik

Jab. Biologi, Fakulti Sains dan Matematik

Jab. Pengajian Pendidikan, Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, UPSI

(VOL.4 NO.1 JUN 2014)

 

·            Membina suatu alat yang sesuai digunakan untuk mengumpul maklumat mengenai amalan pentaksiran guru agar tindakan sepatutnya boleh diambil bagi meningkatkan kemahiran pentaksiran guru

·          Penggunaan pendekatan ini memberikan input yang lebih terperinci. Ini dapat dilihat melalui kekuatan instrumen dimana setiap item bukan hanya dihurai melalui status skor min tetapi boleh diperincikan lagi pada tahap rendah, sederhana dan tinggi dengan huraian deskriptif yang lebih jelas

 

·          instrumen yang menggunakan skala rubrik dua lapis untuk menilai amalan pentaksiran guru Matematik

·          Pernyataan bagi setiap item dirubrikkan dengan rubrik yang signifikan untuk diukur. Skala bagi setiap item ditentukan oleh skala lima markat dan lima rubrik bagi setiap item dinilai menggunakan skor 0, 1 atau 2

·          Dua komponen utama kajian iaitu ciri-ciri sedia ada dimiliki guru (kepercayaan dan nilai guru, pengetahuan, kemahiran dan sikap)  dan  amalan yang dilakukan oleh guru (blueprint mata pelajaran, hasil pembelajaran, hasil sasaran yang dijangka, penyimpanan rekod, penginterpretasian data, pelaporan, pemulihan, pengayaan dan pengiktirafan).

·          Produk terbentuk iaitu satu set instrumen penilaian amalan pentaksiran guru matematik sekolah menengah.

 

 

2.

 

KURIKULUM, PENGAJARAN DAN PENTAKSIRAN DARI PERSPEKTIF PELAKSANAAN PENTAKSIRAN BILIK DARJAH

Kalai Selvan Arumugham

Institut Aminuddin Baki, Malaysia,

(30 April 2020)

 

·          Penyelidik telah menggunakan pendekatan kualitatif dimana dan teknik persampelan bertujuan

·          Pemilihan pendekatan ini adalah berdasarkan matlamat penyelidikan untuk meneroka dan memahami cara pelaksanaan PBD dalam kalangan guru-guru sekolah rendah.

·          Penyelidik memilih untuk menggunakan kaedah kajian kes untuk membantu memahami cara guru-guru melaksanakan PBD menganalisis secara terperinci tentang setiap penceritaan yang dilakukan oleh guru-guru yang terlibat secara langsung dengan pelaksanaan PBD.

       

 

·          Temubual

·          pemerhatian

·          Proses triangulasi dapat meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan data kualitati

·          Tema telah dikenalpasti melalui kekerapan pengulangan frasa data temu bual serta data pemerhatian.

·          Analisis data kualitatif memerlukan penelitian yang mendalam kerana teks yang dinyatakan oleh setiap peserta mempunyai maksud yang tersendiri dan penyelidik haruslah mempunyai kemahiran yang mendalam untuk mengenalpasti serta mengkategorikan teks tersebut.

·          Proses triangulasi dapat meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan data kualitatif kerana proses ini akan memberikan keselarian data yang diperoleh melalui dua kaedah pengumpulan data yang berbeza

 

3

 

ISU DAN PERMASALAHAN PENTAKSIRAN ALTERNATIF DALAM SISTEM PENILAIAN DI MALAYSIA

Mohd Haidzir Yusof@Jusoh, Norasmah Othman

Universiti Kebangsaan Malaysia

(25 April 2029)

 

·          Penyelidik memfokuskan dalam membangunkan modal insan yang telah menggariskan pelan tindakan bagi merangka strategi pembaharuan kepada struktur kurikulum pendidikan kebangsaan dan juga kepada sistem pentaksiran kebangsaan.

·          Pemilihan pendekatan ini adalah untuk meningkatkan keupayaan dan penguasaan ilmu pengetahuan.

·          Memantapkan sistem pentaksiran dan penilaian supaya lebih holistik serta menggariskan beberapa strategi yang perlu dilaksanakan bagi memantap dan memperkukuhkan pelaksanaan sistem pendidikan negara.

       

 

·      Menggunakan proses pengumpulan, analisis, sintesis dan interpretasi keseluruhan maklumat berkaitan pengajaran dan pembelajaran untuk membantu murid meningkatkan kebolehan dan membuat keputusan bagi membuat penambahbaikan serta mencapai matlamat dalam pembelajaran

·     menggunakan maklumat kuantitatif atau kualitatif yang mengandungi pernyataan deskriptif bertujuan untuk menghuraikan dengan lebih lanjut, jelas atau membuat analisis terhadap sesuatu isu

 

 


Berdasarkan artikel yang telah dianalisa diatas, kita dapat lihat dan kaji bahawa terdapat beberapa cara, proses, kelebihan dan kekurangan dalam pembentukan penilaian dan pentaksiran dalam bilik darjah. Seperti yand disebutkan oleh Popham (2007), beliau berpendapat bahawa  istilah pengukuran, pengujian dan pentaksiran digunakan secara bersilih ganti dan dianggap sinonim antara satu sama lain. Ia juga dipersetujui oleh Suah, Ong & Shuki (2010) dimana pentaksiran yang berkesan dapat membantu guru mengetahui tahap pembelajaran murid serta keberkesanan pengajaran guru.


Namun begitu, guru mungkin tidak sedar bahawa proses pentaksiran yang dijalankan boleh membantu meningkatkan kecemerlangan murid seperti yang dikatakan oleh Mohamad Azhar dan Shahrir (2007). Ia amat kritikal dalam penganalisaan murid dalam pembelajaran bilik darjah dan juga khususnya pembelajaran yang berarah ke atas talian. Di dalam artikel kedua yang disebutkan diatas, Terdapat tiga cara utama yang dapat dikenal pasti melalui penyelidikan ini. Cara pertama lebih ke arah pentaksiran untuk pembelajaran. Cara guru-guru ini adalah mirip kepada semua saranan yang telah dilakukan oleh Chappuis & Stiggins (2017) dan Lam (2016) yang mengatakan PBD merangkumi pembelajaran. Apabila guru[1]guru melaksanakan pentaksiran maka itu juga secara tidak langsung merujuk kepada pembelajaran. Cara kedua yang diperkenalkan oleh guru-guru dalam kajian ini adalah agak luar biasa dan tidak pernah dibincangkan dalam mana-mana penyelidikan yang lepas. Ini kerana, TP merupakan satu kaedah pengukuran dalam PBD yang diperkenalkan dalam konteks Malaysia. Walau bagaimanapun, cara ini tidak memberi satu pemerincian yang jelas tentang proses pelaksanaan PBD.

 

Oleh yang demikian, kita dapat lihat dalam artikel yang ketiga dimana ia disebut oleh Mohd Haidzir Yusof@Jusoh dan Norasmah Othman (2019) dimana satu sistem pentaksiran baharu perlu digunakan untuk menilai kebolehan dan pencapaian murid secara holistik dan auntentik. Sistem pentaksiran alternatif yang disisipkan dalam sistem pentaksiran di Malaysia akan lebih berjaya sekiranya semua pihak bergabung tenaga untuk melaksanakannya dengan bersungguhsungguh. Pentaksiran alternatif dapat dilaksanakan dengan lebih berjaya sekiranya semua guru mendapat kursus dan latihan yang mencukupi tentang pentaksiran. Latihan yang mencukupi akan mempengaruhi pengetahuan guru serta dapat meningkatkan kemahiran pentaksiran. Jika guru lebih bersedia, aktiviti pentaksiran alternatif akan lebih mudah untuk dilaksanakan di sekolah. Bagi memastikan pentaksiran dilaksanakan dengan betul, beberapa cadangan telah dikemukakan oleh Begum dan Farooqui (2008) dalam kajiannya iaitu penyelia akademik perlu diberi tanggungjawab untuk memantau, guru besar perlu membuat mesyuarat dan memeriksa rekod semua guru-guru setiap penggal, suatu jawatankuasa perlu dibentuk di setiap sekolah untuk memeriksa rekod tersebut. 

 

Sehubungan itu, guru juga perlu memahami segala jenis penilaian & pentaksiran samada pentaksiran tradisional mahu pun pentaksiran alternatif bagi mewujudkan pengalaman pembelajaran yang baik kepada pelajar secara tidak langsung proses pembinaan modal insan yang holistik dapat diteruskan sejajar dengan saranan kementerian. 

No comments:

Post a Comment