Dalam pendidikan, kanak-kanak terdedah kepada pelbagai kaedah atau alat yang
digunakan oleh pendidik untuk menilai, mengukur, dan mendokumentasikan kesediaan
pendidikan, pemerolehan kemahiran, atau keperluan pendidikan pelajar.
Walaubgaimanapun
terdapat ujian yang biasa dengan peperiksaan tradisional, terutamanya standard
ujian yang dikembangkan oleh peperiksaan dan diberikan kepada populasi pelajar
yang besar. Pendidik menggunakan pelbagai alat dan kaedah untuk mengukur
segala-galanya dari kesediaan anak berusia empat tahun untuk tadika hingga
pemahaman pelajar. Kanak-kanak yang belajar mempunyai fungsi yang berbeza,
kurikulum yang dirancang untuk mengukur pembelajaran khusus, sebagai contoh,
tahap pengetahuan yang telah dimiliki oleh pelajar mengenai konsep atau
kemahiran yang dirancang oleh guru untuk pengajaran atau kemampuan memahami dan
menganalisis pelbagai jenis teks dan membaca. Penilaian juga digunakan untuk
mengenal pasti kelemahan dan kekuatan individu pelajar sehingga pendidik dapat
memberikan sokongan akademik khas, program pendidikan, atau perkhidmatan sosial.
Di samping itu, penilaian dikembangkan oleh pelbagai kumpulan dan individu,
termasuk guru, pentadbir wilayah, universiti, syarikat swasta, pejabat
pendidikan awam dan kumpulan yang merangkumi gabungan individu dan institusi.
Walaubagaimanapun penerangan boleh mengambil banyak cara dalam pendidikan,
maklumat berikut memberikan gambaran umum yang mewakili beberapa bentuk
pendidikan utama. Penilaian digunakan untuk pelbagai tujuan di sekolah dan
sistem pendidikan:
Pentaksiran yang dijalankan bertujuan mendapatkan maklumat tentang tahap
penguasaan murid dalam pembelajaran dan membantu murid memperbaiki
pembelajarannya melalui maklumat yang diperoleh (BPPDP, 2012). Pentaksiran
bertaraf tinggi biasanya merupakan ujian standard yang digunakan untuk tujuan
kebertanggungjawaban, iaitu penggunaan mana-mana pihak kerajaan, negeri atau
pihak sekolah untuk memastikan pelajar didaftarkan di sekolah yang diajar oleh
guru yang berkesan. Secara umum, bahawa keputusan sangat penting, tentang
pelajar, guru, sekolah, atau daerah yang didasarkan pada skor yang dicapai oleh
pelajar dalam peperiksaan di peringkat yang tinggi, dan akan ada hukuman atau
anugerah sebagai hasil daripada ini.
Penilaian formatif adalah penilaian proses pembelajaran pelajar yang
biasanya dilakukan berkali-kali semasa unit akademik, kursus, atau program.
Tujuan umum penyampaian formatif adalah untuk memberikan maklum balas dalam
proses kepada pendidik mengenai apa yang telah dipelajari atau tidak dipelajari
oleh pelajar dengan pendekatan pengajaran, bahan asas, dan sokongan akademik
yang dapat disesuaikan dengan sewajarnya. Penilaian formatif biasanya dinilai
dan mereka boleh mengambil dalam pelbagai bentuk, daripada kuiz dan tugasan yang
lebih formal hingga teknik masalah tidak formal dan perbualan di dalam kelas
bersama dengan pelajar.
Penilaian formatif merujuk kepada pelbagai kaedah yang
digunakan oleh guru untuk melakukan penilaian dalam proses pemahaman pelajar,
keperluan pembelajaran, dan kemajuan akademik semasa pelajaran, unit, atau
kursus. Penilaian formatif membantu guru mengenal pasti konsep yang sukar
difahami oleh pelajar, kemahiran yang sukar mereka perolehi, atau standard
pembelajaran yang belum mereka capai sehingga penyesuaian dapat dibuat terhadap
pelajaran, teknik pengajaran, dan sokongan akademik.
Matlamat umum penilaian
formatif adalah untuk mengumpulkan maklumat terperinci yang dapat digunakan
untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran pelajar semasa ia berlaku. Apa
yang membuat penilaian "formatif" bukanlah reka bentuk ujian, teknik, atau
penilaian sendiri, tetapi cara penggunaannya iaitu, untuk menginformasikan
modifikasi pengajaran dan pembelajaran dalam proses.
Penilaian sumatif digunakan untuk menilai pembelajaran pelajar pada akhir
tempoh pengajaran tertentu, biasanya pada akhir unit, kursus, semester,
program, atau tahun sekolah. Penilaian sumatif biasanya adalah gred,
peperiksaan, tugasan, atau projek yang digunakan untuk menentukan sama ada
pelajar telah mengetahui apa yang diharapkan daripada mereka semasa pembelajaran
yang ditentukan.
Penilaian sumatif digunakan untuk menilai pembelajaran pelajar,
pemerolehan kemahiran, dan pencapaian akademik pada akhir tempoh pengajaran yang
ditentukan, biasanya pada akhir projek, unit, kursus, semester, program, atau
tahun sekolah. Secara umum, penilaian sumatif ditentukan oleh tiga kriteria
utama iaitu ujian, tugasan atau projek.
Ujian, tugasan, atau projek digunakan untuk menentukan sama ada pelajar
telah mengetahui apa yang diharapkan untuk dipelajari. Dengan kata lain, apa
yang membuat penilaian "sumatif" bukanlah reka bentuk ujian, tugasan, atau
penilaian diri, tetapi cara penggunaannya iaitu, untuk menentukan sama ada dan
sejauh mana pelajar telah mempelajari bahan tersebut mereka telah diajar.
Penilaian sumatif diberikan pada akhir tempoh pengajaran yang spesifik, oleh itu
penilaian secara amnya, bukannya diagnostik iaitu lebih tepat digunakan untuk
menentukan kemajuan dan pencapaian pembelajaran, menilai keberkesanan program
pendidikan, mengukur kemajuan menuju tujuan peningkatan atau membuat keputusan
penempatan kursus, antara aplikasi lain.
Hasil penilaian sumatif
sering dicatatkan sebagai skor atau nilai yang kemudian dimasukkan ke dalam
rekod akademik tetap pelajar, sama ada ia berakhir sebagai nilai huruf pada kad
laporan atau skor ujian yang digunakan dalam proses kemasukan kolej.
Walaubagaimanapun, penilaian sumatif biasanya merupakan komponen utama proses
penilaian di kebanyakan daerah, sekolah, dan kursus, tidak semua penilaian
dianggap sumatif akan dinilai.
Tujuan
Guru pada peringkat awalnya harus mendengar murid membaca secara individu,
dengan kerap. Aktiviti tidak formal ini apabila disertakan dengan rakaman dan
analisis kesalahan akan membantu memberi cadangan kaedah bagaimana untuk
membantu murid dan membolehkan guru menilai intervensi secara tidak rasmi.
Sebagai tambahan kepada aktiviti ini, kini terdapat banyak ujian dengan pelbagai
fungsi yang tersedia untuk digunakan di sekolah. Secara amnya, ujian standard
telah dirancang untuk membeza-bezakan antara murid dan norma mereka ditetapkan
pada kumpulan tertentu.
Penilaian Pembelajaran
Penilaian pembelajaran mengukur apa dan sejauh mana pelajar telah belajar pada
akhir pengajaran. Ia mengesahkan pembelajaran dan mengukur pencapaian atau kecekapan keseluruhan pelajar. Ini menentukan sama ada tujuan dan hasil
pembelajaran telah dicapai. Penilaian sumatif menyediakan tujuan penilaian sebagai pembelajaran.
Tujuan penilaian seperti ini biasanya adalah menggunakan summatif
dan kebanyakannya dilakukan pada akhir tugas, unit kerja dan lain-lain. Ia
dirancang untuk memberikan bukti pencapaian kepada ibu bapa, pendidik lain,
pelajar itu sendiri dan kadang-kadang kepada kumpulan luar misalnya, majikan,
institusi pendidikan lain.
Penilaian Pembelajaran adalah penilaian yang
menjadi umum dan menghasilkan pernyataan atau simbol tentang seberapa baik
pelajar belajar. Selalunya menyumbang kepada keputusan penting yang akan
mempengaruhi masa depan pelajar. Oleh itu, adalah penting bahawa logik dan
pengukuran penilaian pembelajaran yang mendasari dapat dipercayai dan dapat
dipertahankan.
Guru mempunyai tanggungjawab untuk melaporkan pembelajaran
pelajar dengan tepat dan adil, berdasarkan bukti yang diperoleh dari berbagai
konteks dan aplikasi. Penilaian pembelajaran yang berkesan memerlukan guru
memberikan:
• alasan untuk melakukan penilaian pembelajaran tertentu pada satu
masa tertentu
• penerangan yang jelas mengenai pembelajaran yang dimaksudkan
•
proses yang memungkinkan pelajar menunjukkan kecekapan dan kemahiran mereka
•
pelbagai mekanisme alternatif untuk menilai hasil yang sama
• tempat rujukan
awam dan dipertahankan untuk membuat penilaian
• pendekatan penafsiran yang
telus
• penerangan mengenai proses penilaian
• strategi untuk mencari jalan
keluar sekiranya berlaku perselisihan keputusan. ”
Penilaian untuk Pembelajaran
Penilaian untuk pembelajaran adalah proses berterusan yang memantau pembelajaran
pelajar untuk membantu guru meningkatkan pengajaran mereka dan pelajar
meningkatkan pembelajaran mereka. Ia terus menerus memberitahu arahan dan
membantu pelajar menguruskan pembelajaran mereka sendiri. Maklumat penilaian
digunakan untuk menentukan langkah pengajaran dan langkah pembelajaran
seterusnya untuk terus meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Penilaian
formatif memenuhi tujuan penilaian untuk pembelajaran.
Penekanan beralih dari
penilaian sumatif kepada formatif dalam Penilaian untuk Pembelajaran. Penilaian
untuk Pembelajaran berlaku semasa pembelajaran, selalunya lebih dari sekali,
bukannya pada akhir pembelajaran.
Pelajar memahami dengan tepat apa yang akan
mereka pelajari, apa yang diharapkan daripada mereka dan diberi maklum balas dan
nasihat mengenai cara meningkatkan pembelajaran mereka.
Dalam Penilaian untuk
Pembelajaran, guru menggunakan penilaian sebagai alat yang dapat disiasat untuk
mengetahui seberapa banyak yang mereka dapat mengenai apa yang diketahui dan
boleh dilakukan oleh pelajar mereka, dan apa kekeliruan, prasangka, atau jurang
yang mungkin mereka miliki. Pelbagai maklumat yang dikumpulkan oleh guru
mengenai proses pembelajaran pelajar menjadi asas untuk menentukan apa yang
perlu mereka lakukan seterusnya untuk memajukan pembelajaran pelajar ke hadapan.
Ini bagi menyediakan asas untuk memberikan maklum balas deskriptif untuk pelajar
dan memutuskan kelompok, strategi pengajaran, dan sumber.
Penilaian untuk
pembelajaran berlaku sepanjang proses pembelajaran. Ia interaktif, dengan guru:
• menyelaraskan arahan
• mengenal pasti keperluan pembelajaran pelajar atau
kumpulan tertentu
• memilih dan menyesuaikan bahan dan sumber
• mencipta
strategi pengajaran dan peluang belajar yang berbeza untuk menolong individu
pelajar maju dalam pembelajaran mereka
• memberi maklum balas dan arahan segera
kepada pelajar
Guru juga menggunakan penilaian untuk belajarbagi meningkatkan
motivasi dan komitmen pelajar untuk belajar. Apabila guru komited untuk belajar
sebagai fokus penilaian, mereka mengubah budaya kelas menjadi salah satu
kejayaan untuk pelajar.
Penilaian sebagai Pembelajaran
Penilaian sebagai pembelajaran juga merupakan proses berterusan yang membantu
pelajar untuk membuat refleksi diri, memantau pembelajaran mereka sendiri, dan
menyesuaikan strategi pembelajaran mereka untuk mencapai tujuan mereka dan
menjadi pelajar yang lebih terarah, metakognitif, bebas, berjaya. Penilaian formatif juga menyediakan tujuan penilaian sebagai pembelajaran.
Melalui proses ini
pelajar dapat belajar tentang diri mereka sebagai pelajar dan menyedari
bagaimana mereka belajar menjadi megakognitif.
Pelajar melihat pembelajaran
mereka secara berkala, biasanya melalui penilaian kendiri dan rakan sebaya dan
memutuskan dengan bantuan guru, terutama pada peringkat awal dan apakah
pembelajaran mereka seterusnya.
Penilaian sebagai pembelajaran membantu pelajar
untuk lebih bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka sendiri dan memantau
arahan pada masa depan.
Peranan guru dalam melihat perkembangan pelajar bebas
melalui penilaian kerana pembelajaran adalah untuk:
• membuat model dan mengajar
kemahiran membuat penilaian kendiri
• membimbing pelajar dalam menetapkan tujuan
mereka sendiri dan memantau kemajuan mereka
• menyediakan teladan dan model
amalan baik dan kualiti kerja yang mencerminkan hasil kurikulum
• bekerjasama
dengan pelajar untuk mengembangkan kriteria amalan baik yang jelas
• membimbing
pelajar dalam mengembangkan maklum balas dalaman atau mekanisme pemantauan diri
untuk mengesahkan dan mempersoalkan pemikiran mereka sendiri dan menjadi selesa
dengan kesamaran dan ketidakpastian yang tidak dapat dielakkan dalam mempelajari
sesuatu yang baru
• memberi peluang untuk berlatih secara berkala dan mencabar,
supaya pelajar dapat menjadi penilai kendiri yang yakin dan cekap
• memantau proses
megakognitif pelajar serta pembelajaran mereka dan memberikan maklum balas
deskriptif
• membuat persekitaran di mana selamat bagi pelajar untuk mengambil
peluang dan di mana sokongan tersedia.
No comments:
Post a Comment