PENTAKSIRAN

Dalam pendidikan, kanak-kanak terdedah kepada pelbagai kaedah atau alat yang digunakan oleh pendidik untuk menilai, mengukur, dan mendokumentasikan kesediaan pendidikan, pemerolehan kemahiran, atau keperluan pendidikan pelajar. 

Walaubgaimanapun terdapat ujian yang biasa dengan peperiksaan tradisional, terutamanya standard ujian yang dikembangkan oleh peperiksaan dan diberikan kepada populasi pelajar yang besar. Pendidik menggunakan pelbagai alat dan kaedah untuk mengukur segala-galanya dari kesediaan anak berusia empat tahun untuk tadika hingga pemahaman pelajar. Kanak-kanak yang belajar mempunyai fungsi yang berbeza, kurikulum yang dirancang untuk mengukur pembelajaran khusus, sebagai contoh, tahap pengetahuan yang telah dimiliki oleh pelajar mengenai konsep atau kemahiran yang dirancang oleh guru untuk pengajaran atau kemampuan memahami dan menganalisis pelbagai jenis teks dan membaca. Penilaian juga digunakan untuk mengenal pasti kelemahan dan kekuatan individu pelajar sehingga pendidik dapat memberikan sokongan akademik khas, program pendidikan, atau perkhidmatan sosial. Di samping itu, penilaian dikembangkan oleh pelbagai kumpulan dan individu, termasuk guru, pentadbir wilayah, universiti, syarikat swasta, pejabat pendidikan awam dan kumpulan yang merangkumi gabungan individu dan institusi.

Walaubagaimanapun penerangan boleh mengambil banyak cara dalam pendidikan, maklumat berikut memberikan gambaran umum yang mewakili beberapa bentuk pendidikan utama. Penilaian digunakan untuk pelbagai tujuan di sekolah dan sistem pendidikan: 

Pentaksiran yang dijalankan bertujuan mendapatkan maklumat tentang tahap penguasaan murid dalam pembelajaran dan membantu murid memperbaiki pembelajarannya melalui maklumat yang diperoleh (BPPDP, 2012). Pentaksiran bertaraf tinggi biasanya merupakan ujian standard yang digunakan untuk tujuan kebertanggungjawaban, iaitu penggunaan mana-mana pihak kerajaan, negeri atau pihak sekolah untuk memastikan pelajar didaftarkan di sekolah yang diajar oleh guru yang berkesan. Secara umum, bahawa keputusan sangat penting, tentang pelajar, guru, sekolah, atau daerah yang didasarkan pada skor yang dicapai oleh pelajar dalam peperiksaan di peringkat yang tinggi, dan akan ada hukuman atau anugerah sebagai hasil daripada ini. 

Penilaian formatif adalah penilaian proses pembelajaran pelajar yang biasanya dilakukan berkali-kali semasa unit akademik, kursus, atau program. Tujuan umum penyampaian formatif adalah untuk memberikan maklum balas dalam proses kepada pendidik mengenai apa yang telah dipelajari atau tidak dipelajari oleh pelajar dengan pendekatan pengajaran, bahan asas, dan sokongan akademik yang dapat disesuaikan dengan sewajarnya. Penilaian formatif biasanya dinilai dan mereka boleh mengambil dalam pelbagai bentuk, daripada kuiz dan tugasan yang lebih formal hingga teknik masalah tidak formal dan perbualan di dalam kelas bersama dengan pelajar. 

Penilaian formatif merujuk kepada pelbagai kaedah yang digunakan oleh guru untuk melakukan penilaian dalam proses pemahaman pelajar, keperluan pembelajaran, dan kemajuan akademik semasa pelajaran, unit, atau kursus. Penilaian formatif membantu guru mengenal pasti konsep yang sukar difahami oleh pelajar, kemahiran yang sukar mereka perolehi, atau standard pembelajaran yang belum mereka capai sehingga penyesuaian dapat dibuat terhadap pelajaran, teknik pengajaran, dan sokongan akademik. 

Matlamat umum penilaian formatif adalah untuk mengumpulkan maklumat terperinci yang dapat digunakan untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran pelajar semasa ia berlaku. Apa yang membuat penilaian "formatif" bukanlah reka bentuk ujian, teknik, atau penilaian sendiri, tetapi cara penggunaannya iaitu, untuk menginformasikan modifikasi pengajaran dan pembelajaran dalam proses. 

Penilaian sumatif digunakan untuk menilai pembelajaran pelajar pada akhir tempoh pengajaran tertentu, biasanya pada akhir unit, kursus, semester, program, atau tahun sekolah. Penilaian sumatif biasanya adalah gred, peperiksaan, tugasan, atau projek yang digunakan untuk menentukan sama ada pelajar telah mengetahui apa yang diharapkan daripada mereka semasa pembelajaran yang ditentukan. 

Penilaian sumatif digunakan untuk menilai pembelajaran pelajar, pemerolehan kemahiran, dan pencapaian akademik pada akhir tempoh pengajaran yang ditentukan, biasanya pada akhir projek, unit, kursus, semester, program, atau tahun sekolah. Secara umum, penilaian sumatif ditentukan oleh tiga kriteria utama iaitu ujian, tugasan atau projek.

Ujian, tugasan, atau projek digunakan untuk menentukan sama ada pelajar telah mengetahui apa yang diharapkan untuk dipelajari. Dengan kata lain, apa yang membuat penilaian "sumatif" bukanlah reka bentuk ujian, tugasan, atau penilaian diri, tetapi cara penggunaannya iaitu, untuk menentukan sama ada dan sejauh mana pelajar telah mempelajari bahan tersebut mereka telah diajar. 

Penilaian sumatif diberikan pada akhir tempoh pengajaran yang spesifik, oleh itu penilaian secara amnya, bukannya diagnostik iaitu lebih tepat digunakan untuk menentukan kemajuan dan pencapaian pembelajaran, menilai keberkesanan program pendidikan, mengukur kemajuan menuju tujuan peningkatan atau membuat keputusan penempatan kursus, antara aplikasi lain. 

Hasil penilaian sumatif sering dicatatkan sebagai skor atau nilai yang kemudian dimasukkan ke dalam rekod akademik tetap pelajar, sama ada ia berakhir sebagai nilai huruf pada kad laporan atau skor ujian yang digunakan dalam proses kemasukan kolej. Walaubagaimanapun, penilaian sumatif biasanya merupakan komponen utama proses penilaian di kebanyakan daerah, sekolah, dan kursus, tidak semua penilaian dianggap sumatif akan dinilai. 



Tujuan 

Guru pada peringkat awalnya harus mendengar murid membaca secara individu, dengan kerap. Aktiviti tidak formal ini apabila disertakan dengan rakaman dan analisis kesalahan akan membantu memberi cadangan kaedah bagaimana untuk membantu murid dan membolehkan guru menilai intervensi secara tidak rasmi. Sebagai tambahan kepada aktiviti ini, kini terdapat banyak ujian dengan pelbagai fungsi yang tersedia untuk digunakan di sekolah. Secara amnya, ujian standard telah dirancang untuk membeza-bezakan antara murid dan norma mereka ditetapkan pada kumpulan tertentu. 



Penilaian Pembelajaran 

Penilaian pembelajaran mengukur apa dan sejauh mana pelajar telah belajar pada akhir pengajaran. Ia mengesahkan pembelajaran dan mengukur pencapaian atau kecekapan keseluruhan pelajar. Ini menentukan sama ada tujuan dan hasil pembelajaran telah dicapai. Penilaian sumatif menyediakan tujuan penilaian sebagai pembelajaran.

Tujuan penilaian seperti ini biasanya adalah menggunakan summatif dan kebanyakannya dilakukan pada akhir tugas, unit kerja dan lain-lain. Ia dirancang untuk memberikan bukti pencapaian kepada ibu bapa, pendidik lain, pelajar itu sendiri dan kadang-kadang kepada kumpulan luar misalnya, majikan, institusi pendidikan lain. 

Penilaian Pembelajaran adalah penilaian yang menjadi umum dan menghasilkan pernyataan atau simbol tentang seberapa baik pelajar belajar. Selalunya menyumbang kepada keputusan penting yang akan mempengaruhi masa depan pelajar. Oleh itu, adalah penting bahawa logik dan pengukuran penilaian pembelajaran yang mendasari dapat dipercayai dan dapat dipertahankan.

Guru mempunyai tanggungjawab untuk melaporkan pembelajaran pelajar dengan tepat dan adil, berdasarkan bukti yang diperoleh dari berbagai konteks dan aplikasi. Penilaian pembelajaran yang berkesan memerlukan guru memberikan: 

• alasan untuk melakukan penilaian pembelajaran tertentu pada satu masa tertentu 
• penerangan yang jelas mengenai pembelajaran yang dimaksudkan 
• proses yang memungkinkan pelajar menunjukkan kecekapan dan kemahiran mereka 
• pelbagai mekanisme alternatif untuk menilai hasil yang sama 
• tempat rujukan awam dan dipertahankan untuk membuat penilaian 
• pendekatan penafsiran yang telus 
• penerangan mengenai proses penilaian 
• strategi untuk mencari jalan keluar sekiranya berlaku perselisihan keputusan. ” 



Penilaian untuk Pembelajaran 

Penilaian untuk pembelajaran adalah proses berterusan yang memantau pembelajaran pelajar untuk membantu guru meningkatkan pengajaran mereka dan pelajar meningkatkan pembelajaran mereka. Ia terus menerus memberitahu arahan dan membantu pelajar menguruskan pembelajaran mereka sendiri. Maklumat penilaian digunakan untuk menentukan langkah pengajaran dan langkah pembelajaran seterusnya untuk terus meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Penilaian formatif memenuhi tujuan penilaian untuk pembelajaran. 

Penekanan beralih dari penilaian sumatif kepada formatif dalam Penilaian untuk Pembelajaran. Penilaian untuk Pembelajaran berlaku semasa pembelajaran, selalunya lebih dari sekali, bukannya pada akhir pembelajaran. 

Pelajar memahami dengan tepat apa yang akan mereka pelajari, apa yang diharapkan daripada mereka dan diberi maklum balas dan nasihat mengenai cara meningkatkan pembelajaran mereka. 

Dalam Penilaian untuk Pembelajaran, guru menggunakan penilaian sebagai alat yang dapat disiasat untuk mengetahui seberapa banyak yang mereka dapat mengenai apa yang diketahui dan boleh dilakukan oleh pelajar mereka, dan apa kekeliruan, prasangka, atau jurang yang mungkin mereka miliki. Pelbagai maklumat yang dikumpulkan oleh guru mengenai proses pembelajaran pelajar menjadi asas untuk menentukan apa yang perlu mereka lakukan seterusnya untuk memajukan pembelajaran pelajar ke hadapan. Ini bagi menyediakan asas untuk memberikan maklum balas deskriptif untuk pelajar dan memutuskan kelompok, strategi pengajaran, dan sumber.  

Penilaian untuk pembelajaran berlaku sepanjang proses pembelajaran. Ia interaktif, dengan guru: 

• menyelaraskan arahan 
• mengenal pasti keperluan pembelajaran pelajar atau kumpulan tertentu 
• memilih dan menyesuaikan bahan dan sumber 
• mencipta strategi pengajaran dan peluang belajar yang berbeza untuk menolong individu pelajar maju dalam pembelajaran mereka 
• memberi maklum balas dan arahan segera kepada pelajar 

Guru juga menggunakan penilaian untuk belajarbagi meningkatkan motivasi dan komitmen pelajar untuk belajar. Apabila guru komited untuk belajar sebagai fokus penilaian, mereka mengubah budaya kelas menjadi salah satu kejayaan untuk pelajar.  



Penilaian sebagai Pembelajaran 

Penilaian sebagai pembelajaran juga merupakan proses berterusan yang membantu pelajar untuk membuat refleksi diri, memantau pembelajaran mereka sendiri, dan menyesuaikan strategi pembelajaran mereka untuk mencapai tujuan mereka dan menjadi pelajar yang lebih terarah, metakognitif, bebas, berjaya. Penilaian formatif juga menyediakan tujuan penilaian sebagai pembelajaran.

Melalui proses ini pelajar dapat belajar tentang diri mereka sebagai pelajar dan menyedari bagaimana mereka belajar menjadi megakognitif. 

Pelajar melihat pembelajaran mereka secara berkala, biasanya melalui penilaian kendiri dan rakan sebaya dan memutuskan dengan bantuan guru, terutama pada peringkat awal dan apakah pembelajaran mereka seterusnya. 

Penilaian sebagai pembelajaran membantu pelajar untuk lebih bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka sendiri dan memantau arahan pada masa depan. 

Peranan guru dalam melihat perkembangan pelajar bebas melalui penilaian kerana pembelajaran adalah untuk: 

• membuat model dan mengajar kemahiran membuat penilaian kendiri 
• membimbing pelajar dalam menetapkan tujuan mereka sendiri dan memantau kemajuan mereka 
• menyediakan teladan dan model amalan baik dan kualiti kerja yang mencerminkan hasil kurikulum 
• bekerjasama dengan pelajar untuk mengembangkan kriteria amalan baik yang jelas 
• membimbing pelajar dalam mengembangkan maklum balas dalaman atau mekanisme pemantauan diri untuk mengesahkan dan mempersoalkan pemikiran mereka sendiri dan menjadi selesa dengan kesamaran dan ketidakpastian yang tidak dapat dielakkan dalam mempelajari sesuatu yang baru 
• memberi peluang untuk berlatih secara berkala dan mencabar, supaya pelajar dapat menjadi penilai kendiri yang yakin dan cekap 
• memantau proses megakognitif pelajar serta pembelajaran mereka dan memberikan maklum balas deskriptif 
• membuat persekitaran di mana selamat bagi pelajar untuk mengambil peluang dan di mana sokongan tersedia.

No comments:

Post a Comment